Jak sprawdzić zagranicznego kontrahenta

Głównym, jeżeli nie jedynym źródłem informacji o kontrahentach zagranicznych dla wielu przedsiębiorców są dane zamieszczane w profilach giełd transportowych. Pamiętać należy, że dane takie, pomimo weryfikacji prowadzonej przez operatorów giełd transportowych są często niekompletne, a nieraz nieprawdziwe. Stąd istotne jest dodatkowe sprawdzenie kontrahenta.
Pomocne okazują się fora transportowe, gdzie znajduje się wiele informacji o nierzetelnych firmach, których ofiarą padli przewoźnicy.

Zwykle fora takie są prowadzone przy giełdach transportowych, z których usług korzystają przewoźnicy. Zamieszczane tam opinie i komentarze ostrzegają forumowiczów przed niesolidnymi firmami, które nie płacą na czas, albo i w ogóle zapominają o płatnościach.

Publikacje te dotyczą podmiotów, które już zdążyły oszukać swoich kontrahentów, w oparciu o niemiłe doświadczenia oszukanych firm. Próżno tam jednak szukać firm nowych, z „czystą kartą” w danym kraju, czy sektorze, a pamiętać należy, że wiele takich nowych podmiotów powstaje z niechlubną myślą zarobienia kosztem innych i równie szybko jak pojawiają się w branży, tak i z niej znikają, zostawiając za sobą długi i mało pochlebne komentarze oszukanych przewoźników i spedytorów.

Jak więc sprawdzić nowego partnera, o którym nikt jeszcze nie zdążył wydać opinii, a którego zlecenia atrakcyjnie zachęcają do współpracy?
Poza forami transportowymi, podstawowym źródłem informacji o firmie z obszaru UE jest baza danych VIES – weryfikator numeru VAT dostępny na stronach Unii Europejskiej. Na jego podstawie ustala się możliwość zastosowania zerowej stawki VAT, stąd informacje o aktywności
danego numeru są uznawane za pozytywny sygnał aktywności firmy. Tymczasem w różnych krajach UE, w różny sposób traktowana jest „aktywność” podatkowa podmiotu. I tak, za aktywne z bazy VIES można uznać firmy postawione w stan postępowania likwidacyjnego, upadłościowego, czy ochronnego – to ostatnie jest spotykane szczególnie często np. w Belgii czy Francji. Warto o tym pamiętać przy korzystanie z bazy VIES.

Wiele nierzetelnych firm transportowych korzysta z dobrodziejstw Wspólnego Rynku poprzez swobodne przenoszenie swojej aktywności z kraju do kraju. I tak np. nierzetelne firmy niemieckie po wyczerpaniu zaufania polskich przewoźników przenoszą swoją aktywność na Litwę czy do Rumunii. Hiszpańscy niesolidni przewoźnicy szczegółowo skrytykowani na polskich forach transportowych zaczynają się ogłaszać na Węgrzech, a duńscy dłużnicy zakładają kolejne firmy pod tym samym adresem co 2-3 lata zmieniając kraj gdzie oferują swoje mało rzetelne usługi.
Stąd dobra weryfikacja dłużnika to nie tylko ustalenie danych samego kontrahenta (często w różny sposób ukrytych w różnych oficjalnych rejestrach), ale także i jego historii (w tym historii osób za nim stojących). Zdarza się bowiem, że firmy wchodzące na rynek międzynarodowy od dawna są świetnie znane na swoim lokalnym rynku jako podmioty niewiarygodne, natomiast za granicą brak jakichkolwiek negatywnych informacji o ich przeszłości.

Dobra weryfikacja powinna być przeprowadzona z zebraniem danych „lokalnych” z najbliższej okolicy badanego podmiotu.

(C) EW COLLECTIONS Sp. z o.o. 2011. Zabrania się kopiowania, redystrybucji, publikowania, rozpowszechniania i udostępniania całości lub części informacji zawartych na niniejszej stronie internetowej bez pisemnej zgody EW COLLECTIONS Sp. z o.o.

Reklamy